Lokalizacja
Opis: 30 października 2025 r. o 8:33 z lądowiska Grądy (EPGY) wystartował samolot Piper PA-28R-201 o znaku rozpoznawczym SP-TBK. Zgodnie z planem lot miał się odbyć po trasie EPGY- lotnisko Olsztyn-Mazury (EPSY) -EPGY i był to egzamin praktyczny w obecności egzaminatora w celu uzyskania przez pilota egzaminowanego uprawnień IR do licencji PPL(A). Start, wznoszenie i przelot przebiegały standardowo. Dolot do EPSY wykonywany był na punkt UDROV. Po minięciu tego punktu pilot egzaminowany wykonywał lot w kierunku SY366, gdzie przeszedł do rozpoczęcia procedury RNP do pasa 01. Po wykonaniu podejścia przeszedł do procedury odlotu w kierunku VOR SYN, w celu wykonania podejścia VOR Y 19. W trakcie zniżania do podejścia końcowego pilot egzaminowany zgłosił egzaminatorowi, że silnik nie reaguje na zmianę położenia dźwigni mocy (silnik pracował na biegu jałowym). Egzaminator sprawdził i potwierdził brak reakcji na zmianę położenia dźwigni. Po przeanalizowaniu sytuacji będąc w trakcie zniżania w kierunku EPSY do RWY19 obaj piloci stwierdzili, że dolot do lotniska nie jest możliwy i należy znaleźć pole do lądowania awaryjnego w terenie przygodnym. Egzaminator przejął sterowanie i wybrał miejsce do lądowania. W trakcie szybowania przed przyziemieniem samolot został skonfigurowany do lądowania z podwoziem wypuszczonym. O 9:31 po przyziemieniu samolot toczył się po nawierzchni pola i po przejechaniu około 150 metrów uderzył w poprzeczny wał ziemny - podwyższenie terenu. Po tym uderzeniu przednia stójka i golenie podwozia głównego zostały złamane, a samolot przejechał „na brzuchu” jeszcze kilkadziesiąt metrów i znieruchomiał. Egzaminator wyłączył zasilanie samolotu, po czym opuścił pokład wraz z pilotem egzaminowanym. Obaj piloci przebywający na pokładzie w wyniku zdarzenia nie odnieśli obrażeń, samolot uległ znacznemu uszkodzeniu. Nie wystąpił pożar.
Miejsce zdarzenia: Trelkowo/Szczytno
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Piper PA-28R-201
Znaki rejestracyjne: SP-TBK
Numer akt: 2025-0126
| Załącznik | Wielkość |
|---|---|
| 2025_0126_rw.pdf | 365.34 KB |